RAKU - Vitkó Mónival és a Punktum Galériával
Natival és a NOHA-sokkal már
kétszer, sőt majdnem háromszor is rakuztunk, úgyhogy nagyon kíváncsi voltam,
milyen lesz most másokkal is kipróbálni ezt a technikát, amit elsőre nagyon
megszerettem.
Gondolom, sokan hallottak már erről a japán eredetű égetési
módról, ennek ellenére egy pár sorban felvázolom, hogyan is kell elképzelni.
A közel négyszáz éves raku kerámia
a teaszertartáshoz kötődik. Az első raku teáscsészéket 1570-80 táján Csódzsiró
tetőcserépkészítő mester készítette Szen no Rikjú ösztönzésére, aki az
éppen uralkodó Hidejosi sógun teanagymestere volt. Csódzsiró soha nem tanult
korongozni, tárgyait bőrkemény agyagból faragta, és alacsony hőfokon égette, a
helyhiány miatt még izzó állapotban kivette a kemencéből, és vagy a levegőn
hagyta kihűlni, vagy meleg vízbe mártotta a tárgyakat.
"A
rakucsésze – mivel rossz hővezető – a kimérten lassú szertartás alatt melegen
tartja a teát, ugyanakkor át sem forrósodik (füle nem lévén, két kézbe fogva
kell inni belőle). Ha megütik, tompa hangot kell adnia – hajszálrepedéses máz!
–, mert a bambusz teaverő harsány zaja zavarná a szertartás békéjét." Az elnevezés a sóguntól származik, aki mester halála
után az ő fogadott fiának ajándékozott egy aranypecsétet, amelybe a 'raku'
írásjegyet (楽) vésette, és amelynek szó szerinti jelentése "a
ráérő idő élvezete". A tárgyak faragatlannak, kopárnak tűnnek, de
létrehozásuk kifinomult műgonddal történik. /forrás: http://terebess.hu/terebessgabor/japanraku.html/
A Vakok
Intézetének udvarán, épp iskolaszünetben zajlott az égetés. Kellemes
meglepetésként ért, hogy itt működik egy kerámiaműhely, és az intézeti gyerekek
nagyon élvezik a kerámiázást korlátaik ellenére olyan tárgyakat készítenek,
mint látó társaik. És hihetetlenül közvetlenek, beavatnak a legszemélyesebb
gondolataikba is, már ezért megérte máshol is belekóstolni egy ilyen
alkalomba.
Használtunk
többféle mázat, ún. akvamarint, fazeka zöldet, repedezős átlátszót és normál
átlátszót, rézgálicot, és még másokat is, amire most nem tudok már
visszaemlékezni. Amikor a kemencéből kivettük a tárgyakat,
fűrészporral-faforgáccsal és szalmával, kevert földbe raktuk őket legalább fél
órára. A forró tárgyra újságpapírt, szalmát dobtunk, ami meggyulladt, és ekkor
borítottuk be földdel, elfojtva így az égetést, amely redukálja a mázat. Majd a
földből kiásva finoman vizet pergettünk rájuk, és kefével, szivaccsal
megdörzsölgettük. Sajnos a saját tárgyaim kivételét már nem tudtam megvárni,
Móniékra hagytam a "piszkos munkát", amit nagyon sajnáltam, mert
ilyenkor az embernek egy kicsit lelkiismeret furdalása van, hogy nem követte
teljesen a végéig a tárgya alakulását.
Mindenesetre
nagyon jól sikerültek a kis alkotásaim, a sok szöveg után beszéljenek magukért
a képek!
Ebben a kis vázaszerű tartóban,
amelyben szúette fa lenyomata látható, az tetszik, hogy a repedések egy japán
írásjelhez hasonló formát adnak ki.
Ezen a tálon a zöld és
rezes-aranyos színű részek a zöld fazekas máz eredményeként születtek.
A kedvencem ez a tál, a fotón
olyan, mintha lebegne.
A felületek gyönyörködtető
sokfélesége.
Ezekből a darabokból képeket fogok készíteni.
A rakuzásban tényleg az a legjobb,
hogy a végeredmény mindig meglepetés. Sok éves tapasztalás után lehet tudni,
hogy kb. mire számíthat az ember, de mindig vannak csodás, nem várt felületek.
És persze csalódások is. Az viszont sokkal kevesebb, nekem mindig nagyon nagy
élmény volt az égetés. A másik fontos vonása a rakuzásnak, amikor kivesszük a
kemencéből, és betesszük a földbe. Nagyon gyors, és teljes koncentrációt
igénylő folyamat, nem lehet közben elkalandozni, csak a pillanat számít.
Egyszerre megerőltető és felemelő, jelen lenni minden idegszálunkkal és
izmunkkal, hogy a folyamat a lehető legteljesebben végbe tudjon menni. Ilyenkor
nemigen rágódik az ember a mindennapi gondokon. Csak a rakuzás van. És a
várakozás, hogy milyen lesz-lett.
Nagyon viccesen hangzott, amikor
Nati a Nógrád megyei Szandán, a csoport első rakuzása közben elmesélte, ő hogyan kezdett a rakuval
foglalkozni, majd megjegyezte: "és akkor nyolc évig minden nap
rakuztam."
Legyen ez a végszó. :-)
Vitkó Móni
Punktum Galéria
Megjegyzések
Megjegyzés küldése