Mázpróbák II.

A jól sikerült dolgokról mindig könnyű írni, a hibákról már kevésbé. Én is így jártam, de legalább "okos" voltam és a saját káromon most megtanultam, hogy MINDIG kell mázpróba. Ha "biztosra" akarunk menni. Persze, ha valaki szereti a meglepetéseket, és nem akar feltétlenül "hibátlan" tárgyat készíteni, akkor lehet lazábban venni a mázazást is. :) Na de ne vágjunk ennyire a közepébe! Volt még néhány korongolt, mázazatlan tárgyam, és már annyira vágytam rá, hogy elkészüljenek (itt követtem el igazából a hibát, hogy gyorsan akartam, nem gondoltam végig, mit is kell csinálnom), Móninál pedig láttam egy mázat, ami megtetszett, és lelkesen vittem is a tárgyakat mázazni. Ezzel még nem lett volna gond, csak elfelejtettem pár fontos dolgot. Egyrészt, hogy én a G&S 24-es fehér masszából készült tárgyaimat akartam bemázazni, a mázat pedig vörös agyagon láttam. Ez egy fényes kraklé türkiz színű máz. És azt is elfelejtettem, hogy ezek a tárgyak azért készültek, hogy kísérletezzek rajtuk, nem pedig azért, hogy értékesítsem őket, tehát nem is sikerülhettek elsőre jól...Az előző mázazós bejegyzésben látható volt, hogy a fényes mázakkal nagyon csínján kell bánni ezen az agyagon, a fazekas kék sem sikerült jól, az egyik tárgyon túl vékony lett a mázréteg, nem terült jól szét, a másikon vastag és tűszúrásos lett stb. A türkiz máznál látszanak a folyások, és valami furcsa fehér kivirágzás is lett rajta. Ebből az látszik, hogy ez az agyag egészen másképp szívja be a mázakat, szinte csak mártani lehet, mert bármilyen kis javítás meglátszik rajta, és a mázréteg vastagsága is ideális kell legyen, különben hibák keletkeznek az égetésnél. Magyarul gyakorlat nélkül hozzákezdeni orosz rulett :DD. Illetve fényes mázak esetén történik ez, matt mázzal is érdemes lenne próbálkoznom. 

Mi lesz tehát a következő teendőm? A gyengébbek kedvéért (hehe, pl. én) elevenítsük fel a mázkészítés alapszabályait. 

--> A bekeveréshez mindig használjunk védőöltözetet, kesztyűt, maszkot, és lehetőleg szabadban végezzük. Praktikus eszköz a keveréshez a wc-kefe ;) az átszűréshez pedig a nejlon harisnya. (gondolom van ennél 21. századibb megoldás is, de ez olcsó, kéznél van, és a célnak bőven megfelel.)  

Általánosan elmondható, hogy 1 kg porhoz kb. 1 l víz szükséges, de először beleöntjük az összes port a keverőedénybe, majd 1 l vízzel óvatosan elkeverjük, feloldjuk, majd fokozatosan adjuk hozzá a többi vizet a megfelelő sűrűség - általában tejföl, de máza válogatja - eléréséig. Természetesen mérjük az összes hozzáadott víz mennyiségét, és minden adatot jegyezzünk fel. A kész mázat átszűrjük.

A másik fontos dolgom lesz, hogy az éppen aktuális agyagokból kis lapokat gyártok, és szépen elkezdem bemázazni őket a meglévő mázakkal, és így majd látható lesz, melyiknél mire kell figyelni.

Jelen pillanatban G&S 468, KS20 és KS34 (ez valami új az Interkerámtól) masszák vannak számomra elérhető közelségben, így akkor ezekkel próbálom ki a mázakat. Természetesen vörös agyaggal is, azt igazából mondanom sem kell, de ugye az ismeretlen felület  a lényegesebb.

Nézzük meg azért, hogy mit alkottam:

Korongolt korsó, a korongolás egész szépen sikerült. 24-es massza, türkizzel mázaztam, igyekeztem az öntésnél vigyázni, de olyan kis mennyiséget kevertünk be, a tárgy meg nagyobb volt, így pacsmagolás lett a vége...


                                                                 A frissen korongolt forma

 Jól látszik itt is, hogy híg a máz, ahol két réteg van, ott sokkal jobb a színe. És az is látszik, hogy teljesen más a fehér agyagon a máz, mint vörös agyagon.

                                                                    A mázazott korsó

Korongolt váza formájú mécsestartó, 24-es massza, türkizzel mázaztam, ennél ugyanaz történt, mint az előzőnél.

Korongolt forma, 24-es massza, világos rózsaszín fényes mázzal mázaztam. Kisebb volt, jobban tudtam leönteni és a belsejét is kimázazni, mégis hol vastag lett, hol meg lefolyt róla a máz.



 Jól látszanak a mázazás hibái, rétegvastagság hol vékony, hol vastag. Egy pici részen nem fogta be a máz. A lefolyások is jól látszanak.

Kis díszek, vörös agyag. A korong formákon sem lett tökéletes a mázvastagság, a rózsaszín egy fokkal jobban sikerült. A türkiz máz itt is vékonynak bizonyult. A háromszög formákon a türkiz nagyon nem sikerült, azokon látszik, mennyire híg volt a máz.



 

Ezen a fotón egy olyan tárgy látható vörös agyagból, amelyen jól sikerült a türkiz máz, ilyet szerettem volna én is készíteni.


 

Tehát a tanulság: gondolkodjunk, mielőtt mázazunk! :) ;)

Hamarosan folyt. köv. a mázpróbákkal.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések