Mázpróbák III. - Összefoglaló

Továbbra sem adtam fel a kísérletezést a mázakkal. :) Nem vagyok könnyű helyzetben, mert lássuk be, ennek az egésznek akkor lenne igazán értelme, ha lenne egy saját kemencém...Ettől függetlenül így is nagyon értékes tapasztalatokat tudok szerezni, habár bizonyos paraméterekről nem tudok tájékozódni, mint pl. égetési hőfok, hol volt a tárgy a kemencében stb. A mázak bekeverése sem teljesen tankönyvi, ezért nem is várhatok el az egyes tárgyakkal kapcsolatban folyamatos minőséget, nagyon jó gyakorlat ez viszont a jövőbeni munkámhoz, amikor "élesben" és a saját bőrömre megy a játék. :)) A képen szereplő tárgy nem az én tárgyam, az izgi benne, hogy találomra egészen jól sikerült két máz keveredése. Más érdekességek is történtek ezen a mázazós alkalmon, megérte kísérletezni.

Továbbra is annak a két máznak a tulajdonságait igyekeztem megismerni, amelyekről az előző bejegyzésekben is írtam. A türkiz craqule mázat most már vörös agyagon teszteltem, és azt is kipróbáltam, hogy bírják-e egymást az ólommentes színtelen mázzal egy tárgyon. Korábban ugyanis a hasonlóan türkiz mázzal mázazott tárgyaim elrepedtek, ha belülre transzpit (interkerám ólommentes VTR mázak) tettem. Valószínűleg az egy másik türkiz máz volt, de ki kellett próbálni ezzel is. Szerencsére nem repedtek el a tárgyak, tehát így lehet belőle étkezésre alkalmas kerámiát is készíteni, ha csak kívül van a türkiz.

 


Amit végül megállapítottam ezzel a mázzal kapcsolatban: 

Sűrűbbre érdemes bekeverni, inkább egy kicsit palacsintatészta mint tejföl...:D Érdemes próbálkozni a vastagságokkal, én mártottam a tárgyakat, és jó pár másodpercig a mázban tartottam őket. Más mázaknál ez a vastagság durva lefolyást eredményezne, ennél azonban szinte csak ekkor lesz szépen terülő a máz. Amit eddig írtam az vörös (kishajmási) agyagon igaz. Fehér színű agyagon nagyon másképp viselkedik. KS 34A-ból korongoztam bögréket, és gyakorlatilag úgy szívta magába a mázat mint egy szivacs. A mázas égetés után egyrészt halvány lett, sőt olyan része is volt, ahol szinte mintha be sem fogta volna a máz. Érdekes módon, ez a színtelen mázra is igaz volt. Vörös agyagon viszonylag vékonyan kell felvinni a színtelent, hogy ne legyen "taknyos", ennek az agyagnak meg se kottyant a vastagság, magába szívta az egészet. Ezeket a tárgyaimat újra mázaztam, kíváncsian várom, jobb lesz-e az eredmény...

A rózsaszín mázzal nagyjából hasonló következtetésekre jutottam. Fehér agyagon (itt KS 34A) vastagon kell mázazni, illetve sűrűbbre érdemes keverni. Itt látható az eredmény, a hibákkal:

 

 

A kerámiás csoport többi tagja is szépen kísérletezett, most abból mutatok érdekességeket.

Ez egy bronz színű matt máz, ecsettel vitték fel a tárgyra, ami vörös agyagból készült. Ami nagyon érdekes volt, hogy égetés után alulról egy rétegben, mit egy hólyag, elvált a tárgytól. Itt már az látható, amikor letörtük belül ezt a rész.

 


Ezen a fehér agyagból készült tárgyon pedig ugyanez a bronz színű máz látszik a színtelen máz alatt. (Itt nem tudom a fehér agyagot, valószínűleg G&S 486, esetleg KS massza)


És végül, de nem utolsó sorban, a türkiz máz a bronzzal keverve, a nyitó képről. Alul ecsettel, és felül a peremén is, ahol keveredett a türkiz mázzal és belefolyt. Szintén vörös agyagon.


A kísérletezés és a mázazás folytatódik, az eredményeket természetesen közzéteszem. Addig is mindenkinek jó munkát! :)




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések