Könyvajánló: Az évszázad botránya

Írtam már néhány kerámiás vagy művészettel kapcsolatos könyvről itt a blogon, és most is egy könyvélményemet szeretném megosztani, habár ez szépirodalom. Egyik kedvenc íróm, Marquez cikkeiből jelent meg magyarul is válogatás 2020-ban. Nekem tavaly került a kezembe, és röviden, tömören fogalmazva: nem csalódtam, sőt! Nem véletlenül szeretem a műveit, utánozhatatlan szürreális stílusa akárhányszor olvasom, teljesen magával ragad. Ez a kötet pedig igazi unikum, tömény Marquez, közel ötvenszer, ennyi újságcikk szerepel ugyanis a könyvben, amelynek titokzatos címe „Az évszázad botránya” csak ráerősít arra, hogy nem akármilyen súlycsoporttal van dolgunk.

Őszintén szólva a hatása alá kerültem, és amiért említést teszek róla a blogon, az az, hogy az utóbbi évek, hónapok, napok eseményei fényében nem tudok elmenni amellett a tény mellett, hogy közel 70 éve a világ mit sem változott. Persze, persze, évezredek óta nem változik, én viszont alig fél évszázada élek, szóval évezredes tapasztalataim éppenséggel nincsenek. Dátum nélkül, akár ma is olvashatnám őket bármelyik újságban, magazinban vagy internetes portálon. Napokig tartó vízhiány Caracasban, mint a klímaváltozás szembetűnő jele, emberkereskedelem, eltussolt gyilkosság a legfelsőbb körökben, forradalmak, hatalomátvétel kis hibával, hogy csak a legnyilvánvalóbbakat említsem. Olvasás közben deja vu kerülget, mintha már átéltem volna ezeket az eseményeket egyszer anytime, anywhere. Természetesen irodalmi témákból sincs hiány, és a marquez-i valótlanság valóságossá válik a lapokon, pedig tudjuk, igazából csak kitaláció… A címadó sztori egy lehengerlő krimi, már ezért megéri megvenni, mai népszerű krimiírókat meghazudtoló izgalmakban lehet részünk. Nevetni meg egyenesen sokat lehet olvasás közben, mert ennyi hihetetlen, mégis a velejükig valóságos dolgot kevesen "hordanak" össze újságírói munkásságukban. Kedvenceim például a címzettekhez el nem jutó levelek, a különböző izgalmas katonai puccsok, na meg az irodalmi művek és műfajok fonákságait elemezgető darabok.

Régen olvastam ennyire jó könyvet, ajánlom mindenkinek, akár szereti Marquezt, akár nem, mert ez egy igazi hollywood-i premier plán a 20. századról, és benne magunkról.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések