Néhány elkészült munka tavalyról

Az utóbbi hónapokban, egészen pontosan október óta, inkább a gyakorlásnak szentelem az időmet, nem készítettem kész tárgyat. Most ez is bőven ad feladatot, és így is elégedett vagyok, mert szeretnék végre jó minőségű tárgyat kiadni a kezemből, ezért nem hiányzik annyira, hogy egy újabb legyen a polcon. Az eddigi "korszakomat" egyébként is lezárni készülök (erről majd nemsokára bővebben írok), így elérkezettnek láttam az időt, hogy az utolsó, értékelhető minőségben készült pár tárgyamat összesítsem, és egy bejegyzésben emlékezzek meg róluk. Ezek az edények már megközelítik azt a minőséget, ahonnan már nincs annyira messze az vállalható vagy eladható színvonal. Sok hibájuk van még, viszont fotózva már jól mutatnak. :)

Ezt a fürdőszobai szettet otthonra készítettem - hirtelen felindulásból. Nincs még nagy gyakorlatom a samottos fehér agyag korongozásában, de már régóta vágytam egy korongozott szettre, úgyhogy próbaképpen belevágtam, és a kezdők szerencséjére különösebb tervezgetés nélkül egy egészen egységes formavilágot sikerült kihoznom belőle. A szappantartót ingencsak megideologizáltam, a közepére kis távtartó gyűrűt korongoztam, hogy a szappan ne 'álljon a lében'. A szappankinyomónak készült vázaforma inkább 'abbamardt', mint kész lett, nem mertem tovább formálni. Valamiért levendulás mintát szerettem volna rá festeni, amit szeptemberben Natinál meg is valósítottam. Kolibri festékkekkel festettem rá a mintákat, majd színtelen VTR 105 mázzal vontam be őket kívül-belül. Jól sikerültek, elégedett voltam velük, azóta a fürdőszobánkban díszelegnek, mindig jó rájuk nézni. A színtelen máz összerepedezett már rajta, erre a jövőben oda kell figyelnem. Íme a folyamat:




A nyári tábornak, amit Szekér Gizi keramikus tartott, egy egész bejegyzést akartam szentelni, de most úgy látom, ebben a bejegyzésben lesz egy rövid kis összefoglaló. A legjobban sikerült tárgypáros  eredménye annak a szuper hétnek egy teáskanna és egy bögre. Egyéb tárgyak is készültek, fedeles tartó, kis szilke formák, bögrék, amelyek kisebb-nagyobb hibákat viseltek magukon, de nem sikerültek rosszul, őket szépen elajándékoztam, párat megtartottam. A kanna elkészítésében Gizi sokat segített. A csőr és a tető inkább az ő érdeme. A csőr illesztésénél és a kanna testének lyukasztásánál hasznos trükköket tanultam. A fülezést is sikerült végre rendesen megtanulnom. Persze még gyakorolni kell. :) A mázazást már egyedül végeztem, most először dolgoztam ólmos mázakkal. Rém egyszerű a díszítésük: félholdakat engóboztam a sárga ólmos máz alá. Belülre színtelen ólommentes máz került. Nézzük itt is a folyamatot:



A másik alkalom, amiről írni szerettem volna, a sütőedény készítés Kozák Éva keramikussal. A vele készített tárgyak közül végül csak a tarkedli sütők lettek értékelhetőek, a kuglófsütőm sajnos még nyers állapotban eltűnt, a szív alakú sütőedényem pedig több fázisban csorbát szenvedett. Bár anyukám már sütött benne piskótát és állítólag egész jó lett. És nem repedt el közben. Szóval funkcionálisan átment a használati vizsgán, még ha esztétikailag nem is. A tarkedlisütők pár helyen megrepedtek, szerencsére kibírták törés nélkül a zsengélést és a mázas égetést is. A fülezést még gyakorolni kell. A mázak a felső felületen nem lettek kellő vastagságban felhordva, és nem fedték be rendesen a tárgyat, foltos, hiányos lett. A többi részeken viszont jó lett. Amennyire lehetett, kikozmetikáztam őket, közelről azonban jól látszanak a problémák. Ez volt az első próbálkozásom, így is elégedett vagyok, és sokat tanultam a technikákról a készítésük alatt, legközelebb már tudom, mire kell jobban odafigyelnem. Itt is jöjjenek a folyamat-fotók.









Látszik, hogy igen vegyes stílusban alkottam, az éppen aktuális tanárnak és hangulatnak megfelelően. Ez nem baj, még keresem a saját "hangom", visszanézve nagyon jó tapasztalatokat szereztem ezeknek a tárgyaknak a készítése közben, egyre inkább letisztulnak bennem a kérdések, formák, technikák, és nem utolsó sorban sok örömem telt bennük a hibák elkövetése ellenére is.
Így összefoglalva igazán elégedett vagyok, van honnan továbblépni. Jól látszanak a hiányosságok, mit kell gyakorolni, mivel kell türelmesebbnek lenni, mihez kell több előre tervezés. Az idén több táborba is készülök, nagyon kíváncsi vagyok, hogy ezekhez a tárgyaimhoz képest mennyit és hogyan fogok fejlődni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések