"Menj igyál teát!" - teakóstolón voltunk

A nyári táborok beszámolóival szerettem volna folytatni a bejegyzéseim sorát, és ez természetesen nem is fog elmaradni, viszont mindenképpen szeretném megosztani friss élményemet, amelyet egy teakóstolón szereztem. Karácsonyra kaptam ajándékba a férjemtől, és nagy kíváncsisággal vártam, hogy elmerülhessek a teák világában, és megismerjem, hogyan is kell kóstolni a teákat. Nemrég megvettem "A nagy teakönyv"-et, amelyből már egész sok hasznos ismeretre tettem szert (bátran ajánlom az érdeklődőknek, nagyon jó összefoglaló receptekkel), így egy kis alaptudással indultam neki az eseménynek. Amiért végül írok róla, bár a teás kerámiákról nem nagyon volt idő beszélgetni, az az igen meghatározó élmény, amely eddig ismeretlen volt számomra a teázással kapcsolatban. Meleg, forró italt kortyolgatni mindenki szeret, jó ízesítésű teákat is sokfélét kaphatunk, a teaszertartás azonban ennél sokkal többről szól.
A Zhao Zhou teaműhelyben vettünk részt a kóstolón. Ismertük korábbról a helyet, pár éve Erdőbényén a borfesztiválon megízlelhettük a teáikat egy villámkóstoló keretében. Akkor nagyon megtetszett a porcelán kiöntő formája is, amit nemrég el is készítettem (egy korábbi bejegyzésben szerepelt is). Mivel épp nem korongozhattam, marokedényt készítettem, és gondoltam milyen jó lesz megcsinálni a kiöntőt, ha már így adódott, de különösebben nem gondolkoztam el rajta, és ennek meg is lett az eredménye. A kishajmási agyagból nehéz kézzel ezt a formát megmintázni, az arányait is nehezen találtam el, túl vastag lett az edény fala, a teteje pedig csak többszöri próbálkozásra sikerült. De ránézésre egész jó. :-)
Anno Erdőbényén
Az én változatom, mellette egy kis 2015-ös Green Dancong

Visszatérve a kóstolóra. Kilencen voltunk, a kóstoló vezetőjével, Tálos Gáborral együtt tízen, és a kezdeti bemutatkozás után igazán jó hangulatban telt az este. Mivel mindenkit a mélységekig érdekelt a téma, komolyan vették a kóstolást, így valóban élvezetes volt a közel 4 órás teázás.


Sajnos megint sikerült a bejegyzés befejezését hónapokkal későbbre tolni, így kissé már nehézkesen emlékszem vissza a dolgokra, de ismét a jegyzeteimre támaszkodom. (hiába, én már csak ilyen jegyzetelgetős típus vagyok :-)) 
Az is lehet, hogy minden héten egy bekezdéssel több lesz a szövegben... :D

Tehát visszatérve, először a teáról, a tea növényről beszélgettünk, a vetítés során megismerhettük azokat a területeket, ahonnan a teázóban fogyasztható teák származnak. Kétféle teanövény létezik, a siensis az egyik, ez van a legtöbb helyen, és a másik asszamica. Majd a tea feldolgozását követtük nyomon, mi a különbség a fekete, zöld, puer vagy wulog teák szedése, feldolgozása között. Ahhoz, hogy 1 kg forrázható teát kapjunk, 7 kg tealevelet kell leszedni! Ezután a teaszertartásról beszéltünk, ezt 2 évig tanulják a hozzá értők, beszéltünk a módokról, eszközökről stb. 

Ezután a részletes ismertető után fogtunk hozzá mi is négyes csoportokba rendeződve a kóstoláshoz. Ehhez volt egy kis készlet az asztalra készítve, vízforraló, kancsóban víz, egy fém doboz szerű állvány, amin a leöntést végezzük, fa fogócsipesz a tealevelek adagolásához, szárított levél a szűréshez, egy kisebb alátét a csészéknek és vizespohár, leöblíteni a kóstolt teát. Nem mindegy ám a főzéshez használt víz minősége sem, ha van lehetőségünk, akkor ne csapvízzel készítsük, inkább valamilyen ásványvízzel, de annál sem mindegy a fajtája, illetve az ásványi anyag tartalma. Közben kis falatkákat, sütiket is kaptunk, hogy ne éhezzünk a kóstolgatás közben.

Eszközök a teakóstoláshoz
Elsőnek egy darjeeling fekete teát kóstoltunk, tavaszi szedésből, viszonylag fiatal, 20-30 éves fákról. Ennek a fekete teához képest számomra sokkal zöld teásabb íze volt, tavaszi, földes "citrusos" beütéssel. A kóstolás végén megállapítottam, hogy nekem ez ízlett a legjobban, mondták is, hogy ez olyan "női" tea, a nők szeretik nagyon. A leveleket 85 °C-os vízzel forráztuk, 15-20 másodpercig áztattuk lefedve, és 4 leöntést csináltunk belőle. Nekem az első leöntés ízlett a legjobban, lazító, lebegést előidéző hatással.

Sajnos megint sikerült a bejegyzés befejezését hónapokkal későbbre tolni, (ezeket a sorokat több mint egy év után írom... :-o ) így kissé már nehézkesen emlékszem vissza a dolgokra, de ismét a jegyzeteimre támaszkodom. (hiába, én már csak ilyen jegyzetelgetős típus vagyok : - ))

Alább rövid vázlatban összegeztem a kóstolt teákat, és a leöntések hófokát, áztatás hosszát, stb., valamint a rám gyakorolt hatásukat, és azt, hanyadik leöntés ízlett nekem a legjobban.

Kóstolás

  1. 629. Himalayan spring FF 2018

darjeeling fekete tea, 20-30 éves fa, tavaszi szedés, „tavaszi, földes”,

85 °C/15/20-25/ (90 °C – 1,5 min), 1. leöntés, lazító, lebegés

  1. 536. Green Dancong 2018

wulong tea, zöld, 40 éves fa,

90 °C/10-15/10 (15)/20, gyorsan kell, mert keseredik, 3. leöntés, kellemes

  1. 618. Gushu Dian Hong 2015

fekete tea (kínában vörösnek hívják), asszamica, „idős fa”, füstös, sokáig érlelték,

95 °C/20/10/10/10, 3. leöntés, elmélyülős, élénkítő, fókuszál

  1. 831. Da xue shan 2016

puer tea, 2-300+ éves fák, nagy levelek, nincs oxidálás,lassan 10-20 év alatt,

85-90 °C/20/20/20, . leöntés, ?

 

A tea neve előtt álló kódok: 2-fehér, 3-zöld, 5-wuolong, 6-fekete, 8-puer, 9-sötét

 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések