Könyvajánló: Birds in watercolor, collage, and ink


Jöjjön akkor az a bizonyos sokat emlegetett, és beharangozott könyvajánló, vagyis a sorozat következő posztja. Már jó ideje, szerintem lassan 10 éve követem Gennines D. Zlatkis mexikói grafikusnő alkotásait a facebook-on.  Nem emlékszem pontosan, kitől hallottam róla, de azonnal nagyon megtetszett a stílusa. Az évek során pedig követhettem, milyen sokféle technikát alkalmaz, hogyan kezdi alkalmazni a grafikai eszköztárát más képző,- vagy iparművészeti területeken. A rajzai megjelentek textilen, bőrön, kerámián, és ezek egy részét szintén ő maga készítette, vagyis elsajátított egy másik szakmát is közben. Ezen kívül a marketingje is nagyon jó, sokféle terméket árul a grafikáival, így szélesítve a vásárlók körét. Ami, mint tudjuk, ma már kikerülhetetlen egy 21. századi művész számára. Arról már nem is beszélve, hogy a festményein egy számomra igen távoli és érdekes világ, a mexikói kultúra és természet elevenedik meg. Sokáig az ő háttérképeit használtam a gépemen. Tavaly nyáron pedig belebotlottam a posztjába amelyben az új könyvét ajánlotta. Azonnal tudtam, hogy szeretném elolvasni. Hogy miért? Mert a művészek ritkán avatnak be a titkaikba, így mindig érdemes kihasználni a lehetőséget, ha az alkotási folyamatról mesélnek. Ez a könyv pedig pont erről szól.Az általam vásárolt könyv angol nyelvű (valószínűleg van spanyol kiadás is), de ez ne rettentsen el senkit az olvasástól, még az én 'bézik' angol tudásommal is teljesen élvezhető és érthető a nyelvezete, és legalább tanultam új angol szavakat és kifejezéseket is a grafikai technikák mellett. ;-)

Természetesen a bemutatkozással indít, ki ő, hogyan lett grafikus, miért költözött Mexikóba. Bemutatja a stúdióját, amely a sivatagi házukban van, beszél a madarakhoz, a természethez és a fotózáshoz fűződő szoros kapcsolatáról. Majd az eszközökre tér át, hasznos tippeket ad akvarell festék, papírok és egyebek használatához, beszerzéséhez. Ezekben nincs is semmi különös, hiszen aki komolyabban foglalkozik rajzolással, festéssel, alapvetően ismeri ezeket a dolgokat, mégis tud újat mondani. Ami nekem szimpatikus, hogy nagyon jól rendszerezi az információkat, nem ömlik ránk a sok tanács, pont annyit mond, ami új lökést ad a technika kipróbálásához, vagy egy másik stílus kipróbálásához. Sok színes, minőségi képpel illusztrálja a fejezeteket, ami egy grafikustól el is várható. :)

A könyv lényegi részét az teszi ki, hogy különböző festményein keresztül bemutatja, hogyan készíti ő a képeket, mivel kezdi a téma tanulmányozását, hogyan találja ki a kompozíciót, a színeket, a technikát. Lépésről lépésre halad a képpel, magyarázatot fűz az egyes fázisokhoz, mit miért úgy csinál ahogy. Nekem ez is nagyon tetszett, hogy beleláttam az alkotás folyamatába. Amikor egy képet szemlélünk, elképzeljük, mi hogyan alkotnánk meg, de biztosak lehetünk benne, hogy az alkotó egészen másképp dolgozott. Vannak apró trükkök, amelyek sokszor markánsan befolyásolják a végeredményt. 

Először akvarellképeket mutat be, a könnyűtől az egészen nagy gyakorlatot igénylő munkákig. Utána a kollázs technikával készült alkotásaiból következik egy csokorra való. Ezek nagyon különlegesek, fantáziadúsak és színesek, az általa használt kollázs papírok pedig igen egyediek. A könyv végén található is egy tucat szuper színes papír, amit bátran használhat az olvasó a saját alkotásaihoz. Nagyon jó fej tőle, hogy nem kell keresgélnünk, ha ki akarjuk próbálni a kollázst, hanem csak kézbe kapjuk a könyvet, és már kezdődhet is a móka. Ezt  a technikát még nem próbáltam ki, de ami késik, nem múlik. ;-) Végül a tussal rajzolás rejtelmeibe avat be minket, amivel szintén igen különleges alkotáskat hozhatunk létre.

Bátorkodtam lefotózni a könyv mellet az első elkészült alkotásomat, az idei karácsonyi képeslapunkat.

Nyilván nem én vagyok az első, aki ajánlót ír a könyvről, bár nem kizárt hogy magyar nyelven az elsők közé tartozom, mivel ha jól láttam, itthon nem forgalmazzák a könyvet. Mindenesetre régóta nem volt ilyen kellemes és hasznos, valamint megihlető olvasmányélményem, ráadásul idegen nyelven. Sokat fogom még lapozgatni a könyvet, és minél több technikát szeretnék kipróbálni belőle. Már csak időt kell találni rá.;-)

Jó olvasást és alkotást mindenkinek, biztos hogy függő leszel :D

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések